۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۳

تاکید مرکل و اوباما بر برقراری آتش بس در کی یف/ وعده وزیر دفاع اوکراین درباره بازپس گیری کریمه

تاکید مرکل و اوباما بر برقراری آتش بس در کی یف/ وعده وزیر دفاع اوکراین درباره بازپس گیری کریمه

تاکید مرکل و اوباما بر برقراری آتش بس در اوکراین و وعده وزیر دفاع اوکراین درباره بازگشت یکپارچگی به این کشور از جمله تحولات اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایتارتاس از تماس تلفنی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره اهمیت توقف تبادل آتش از سوی طرفین درگیر در بحران و برقراری آتش بس دوجانبه در سریعترین زمان ممکن خبر داد.

در همین رابطه استفن سایبرت سخنگوی دولت آلمان بر لزوم همکاری روسیه در ایجاد صلح و امنیت در شرق اوکراین و وادار کردن جدایی طلبان به پایبندی به آتش بس تاکید کرد.

مرکل و فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز در تماس تلفنی با رئیس جمهوری روسیه خواستار استفاده ولادیمیر پوتین از نفوذ خود بر مخالفان در شهرهای دونتسک و لوهانسک و کاهش خشونت‌ ها در شرق اوکراین و همچنین نقش فعال سازمان امنیت و همکاری اروپا در پایان دادن به بحران در این کشور شدند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که مقامات ارتش اوکراین از کشته شدن دست کم چهار نظامی دولتی در عملیات علیه مواضع جدایی طلبان در شرق این کشور خبر دادند. بر این اساس درگیری ها در این منطقه پس از پایان آتش بس 10 روزه از روز دوشنبه آغاز شده است.

در همین رابطه سخنگوی شورای امنیت و دفاع اوکراین گفت در پی تیراندازی مخالفان به سوی یک خودرو ارتش سه سرنشین آن کشته شده و 10 نفر دیگر مجروح شده اند.

نیروهای گارد مرزی نیز اعلام کردند حمله موشکی مخالفان به یک گذرگاه مرزی در منطقه نووازووسک واقع در دونتسک به کشته شدن یک نظامی ارتش انجامیده است.  

بنا بر اعلام "پترو پوروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین شرایط ادامه آتش بس در پی مخالفت جدایی طلبان با خواسته های دولت از جمله زمین گذاشتن سلاح، عقب نشینی از مناطق شرقی و اجازه ورود ناظران بین المللی به منطقه از بین رفته است.

پوتین همچنین درباره افزایش شمار کشته شدگان در جریان درگیری میان جدایی‌ طلبان و نیروهای دولتی و همچنین افزایش شمار پناهجویان که از شرق اوکراین وارد روسیه می‌ شوند، ابراز نگرانی کرد.

خبر دیگر اینکه "والری هلتی" وزیر دفاع جدید اوکراین در جمع اعضای پارلمان این کشور وعده بازپس گیری کریمه و بازگشت یکپارچگی به اوکراین را داد.

کد خبر 2324810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha